DLF – Smak 2017

Kunden

DLF – Daglivareleverandørenes forening – er en interesseorganisasjon for over 100 uavhengige merkevareleverandører i dagligvare- og serveringsmarkedet. De arbeider for et dynamisk marked med sunn og rettferdig konkurranse for merkevarer, til beste for forbrukeren.

Foreningens strategi og tiltak identifiseres og utvikles gjennom medlemmenes aktive deltakelse i fagkomiteer, nettverk, løpende arbeidsgrupper og andre aktiviteter.

Oppdraget

DLF tok kontakt med oss på anbefaling fra en annen god samarbeidspartner da de skulle delta på messen SMAK på Lillestrøm for første gang. Utstillerne her representerer hele bransjen innenfor mat og drikke, maskiner og utstyr, interiør og design, og øl, vin og brennevin. De deltar for å bygge nettverk og styrke relasjoner, og for å møte eksisterende og nye kunder. De fleste kundene kommer fra HoReCa, deretter bakeri, konditori, café, institusjon og kantine, convenience og dagligvarehandelen.

DLF ønsket å prøve denne arenaen for å skape blest om sitt arbeid og å få nye medlemmer.

Løsningen

DLF har ingen fysiske produkter å vise fram, så dette måtte bli en profilerende stand; en innbydende møteplass som en god arena for uformell prat med mulige nye medlemmer. Standen var en åpen stand, uten vegger, med en litt utfordrende plassering; rett ved arrangørens scene for foredrag. Dette kunne lett ha blitt en forstyrrende faktor, men vi valgte å bruke dette for hva det var verdt. Vi bygget en åpen veggkonstruksjon mot scenen – med lagerrom midt i. Baksiden av veggen fungerte som en fin innramming av arrangørens sceneområde, og var noe av det første publikum ville se når de entret foredragssalen.
I front av veggen gjentok vi budskapet, i tillegg til at det var en tydelig markering av avsenderen på midtpartiet.

En spesialbygget disk fungerte som lagringsplass for enkel servering, og pleksiplaten i front presenterte alle medlemmene. Teksten på platen kan enkelt skiftes ut ved behov: det er print på frostet folie, lagt på baksiden av platen.

En relativt liten stand, men nok plass til å kapre publikum for en god prat. Resten er opp til standpersonalet.

En våken og aktiv standbetjening er minst like viktig som en fin stand, men god og funksjonell design gir god drahjelp.