Orkla på SMAK 2020

Kunden:

Orkla Foods Norge er et av de mest komplette matselskapene i Norge, med dype historiske røtter. Mange av merkene har definert våre smaker siden lanseringen for 60-70 år siden. På SMAK representert ved Orkla Foods Storhusholdning og Orkla Confectionary & Snacks

Oppdraget:

Orkla inviterte også denne gang flere byråer til konkurranse om konsernets stand på SMAK2020. Standen på 140 kvm skulle ha Bærekraft i fokus, og vi ble også bedt om å se på mulig gjenbruk av standelementer de hadde fra tidligere.  På standen skulle det serveres mat over disk i tillegg til at man ønsket en kafé og mingleområde.

 

Løsningen:

Ideen om å gjenbruke eksisterende standelementer ble forkastet, både fordi de delvis var lagret i utlandet, og dermed dyre å hente hjem, og fordi elementene ikke passet inn i endelig løsning. Skal man gjenbruke standelementer er det ofte lurt å tenke flere prosjekter under ett, slik at formater og lagring blir optimal.

 

Men det rustikke uttrykket fra tidligere arrangementer ble brakt videre for å understøtte bærekraft-budskapet. Europaller og takplater var noen av materialene som ble brukt.

Standen ble delt inn i flere soner:

 

  • Bærekrafthjørnet; hvor Klodemerket; Orklas klimamerking for mat, og Naturli’-serien, skulle presenteres. Her kan du lese mer om Klodemerket https://www.orkla.no/baerekraft/toros-klimamerking/ og Naturli’; Orklas plantebaserte produkter for alle som ønsker å spise mer bærekraftig. https://www.orkla.no/brands/naturli/
  • Pizzastasjon med disk og pizzaovn. Her var en ekte pizzakokk i aksjon flere ganger om dagen med smaksprøver og gode tips til kundene; en god arena for involvering og dialog med kundene.
  • Kafe med servering av bake-off produkter over disk.
  • Orklas mobile suppekjøkken; den røde Toro-tuktuk’en

 

All denne serveringen krever et godt organisert kjøkken med kjøl- og frysekapasitet, ekstra stekeovner, oppvaskmaskiner og en god oppvaskbenk. Renhold og hygiene er viktige områder på en matmesse.

 

Orkla var opptatt av god synlighet i hallen, og en vanlig løsning er banner over standen. For at Orkla skulle stikke seg ut i jungelen av takbannere, valgte vi heller å bygge et tårn på 5 x 5 m, og 5 m høyt – med  med Orklas logo godt synlig på alle fire sider. Inne i tårnet var det lager og kjøkken.

 

Godt planlagte arbeidsplasser inne på kjøkkenet og bak diskene ute i publikumsområdet gjorde at tilbereding av mat og servering av kunder fløt fint. Orkla stilte med godt forberedt bemanning, og det ble god stemning og full trøkk på standen hele uken.

 

Og når vi snakker om gjenbruk og bærekraft: Naturli’standen er allerede gjenbrukt to ganger.

Prosjektleder: Elin Dahl Hjort

+47 9916 9790

 elin@modusdesign.no