Orkla på SMAK 2017

Kunden

Orkla Foods Norge er et av de mest komplette matselskapene i Norge, med dype historiske røtter. Mange av merkene har definert våre smaker siden lanseringen for 60-70 år siden. På SMAK representert ved Orkla Foods Storhusholdning og Orkla Confectionary & Snacks, samt Idun Industrier med datterselskapene BAKE, Nic og My Bakery. De har en rekke egne produkter og konsepter til storhusholdningsmarkedet.

Oppdraget

Orkla inviterte flere byråer til konkurranse om konsernets fellesstand på SMAK 2017. I briefen hadde de skissert et konsept de ønsket å bygge videre på, men da vi gikk dypere inn i materien, så vi at løsningen måtte omarbeides ganske mye – bl.a på grunn av standens beliggenhet og restriksjoner i messehallen. Dette er slikt vi som standbyggere har lettere for å se og kjenne til, og et godt argument for å søke profesjonell hjelp allerede i idéfasen.

Standen på 400 kvm skulle vise fram Orkla og Idun Industrier med datterselskaper, og det var viktig at det var et tydelig skille mellom disse to grupperingene, samtidig som de alle skulle ha tilgang til felles kjøkken og møterom. Kjøkkenet var utstyrt med dampovner, stekeplater, kjøleskap og fryser, vasker og lagerhyller. Her ble det produsert smaksprøver som fortløpende ble båret ut til de respektive avdelinger og servert over disk.

Standarealet var et langt rektangel, og løsningen ble en todeling på langs, med et langt, smalt kjøkken og lager i midten av standen, mens alle stands vendte ut mot midtgangene og publikum. For å lette adgangen til motsatt side av standen, ble det et par stedet laget portaler i midtaksen.

Veggene ble bygget opp av beMatrix-moduler, som ble kledd med duker med spesialprint. Ikke så lett å se på avstand at dette var print og ikke teglstein. «Husmoduler» i eikelaminat og kanalplater i klar akryl lagde fine avbrekk i de lange deleveggene.

Et hjørne av standen skulle demonstrere streetfood fra en salgsvogn. Her byttet vi ut teppeflisene med vinyl med steinhelle-print, og vipps var det et tydeligere utemiljø.